LA FLAUTA MÀGICA 2.0 tràiler CURS 14/15


L'art, el teatre, el cinema, utilitzat com a eina per aprendre el que no està en els llibres. Són carícies educatives que ajuden a enfortir vincles, a conèixer-nos millor i a mostrar capacitats ocultes que valen el seu pes en or. Per a mi com a educador, el cinema és una eina per integrar als nens i nenes amb necessitats educatives especials.


EL CEIP SANTA BÀRBARA PRODUEIX UN FILM QUE PROMOU L'EDUCACIÓ INCLUSIVA. EL PROFESSORAT ACONSEGUEIX TREURE HABILITATS EN ELS NENS QUE “ NO S'EVALUEN AL PUPITRE”.





El sistema públic d'educació evoluciona pas a pas cap a una concepció inclusiva i cooperativa de l'ensenyament. I en la Ribera, on proliferen els centres que apliquen innovacions pedagògiques -alguns de referència- , existint sobrades mostres d'això.

Aquesta vegada és el cinema el mètode emprat per a la integració . Els 21 alumnes de 2ºA de Primària del CEIP Santa Bàrbara de Benifaió el passat curs van començar les vacances d'una forma més que merescuda, guanyades a pols. 

El colofó que vam posar al dur curs 2015-16 va ser el rodatge d'una versió lliure de la Flauta màgica de Mozart, un projecte didàctic transversal en el qual s'ha involucrat bona part de la comunitat educativa que constitueix el centre. I que han rodat en Valencià. La Flauta Màgica2.0.


L'alma mater de la iniciativa ha estat l'educador d'Educació Especial, Wilfrid Pelló, en col·laboració amb el tutor del grup, Miguel Dorce i amb la pedagoga musical Paula López. 

També han estat al seu costat els pares i mares de l'alumnat. Entre tots, han dut a terme el rodatge i producció del film que dura 20 minuts. Tot un rècord si es té en compte la dificultat de dur a terme produccions audiovisuals amb nens de set anys i els escassos recursos amb els quals s'ha muntat. No hi havia pressupost, la càmera emprada casolana, la decoració dels DVD s'ha fet de forma manual i així practicamente tot.



L'activitat ha ajudat a fomentar el prestigi dels alumnes i impulsat valors com el respecte i la paciència. Els nens afirmen sentir-se feliços per treballar en equip i aconseguir implicar a tota la comunitat educativa. 



El treball conjunt ha resultat un èxit que ha comportat el projecte audiovisual. Els pares s'han volcat en l'el.laboració de vestuari, el professorat en decorats i atrezo, . Ho han fet en temps record perquè la idea va sorgir a la fi del període lectiu. 

Però sens dubte els aspectes més positius s'han vist reflectits en el propi alumnat. Pelló pretenia que en l'activitat s'integressin aquells petits amb alguna necessitat especial com un més. I així ha estat. Tots han treballat braç a braç, sense diferències, demostrant que les barreres solament estan en la ment de qui les tracta de posar.

Han educat en paciència, respecte, cooperacio i coordinació, assenyala el director de la producció audiovisual. I no és per a menys. L'esforç que requereix un enregistrament d'eixes caracteristiques és colossal i més pels qui no estan familiaritzats amb el sector. 

Estrès, imprevists d'última hora i conflictes de diversa índole solen sorgir enmig d'aquesta classe de treballs. 

No obstant això, entre els petits de Santa Bàrbara ha regnat l'armonia durant el mes que ha durat l'experiència. 

Els ha agradat treballar en equip.  En concloure l'activitat se'ls preguntaba a tots què és el que més valoraven de la mateixa. La resposta era contundent: “Hem passat molt temps junts i això ens ha fet feliços perquè teníem un objectiu comú.” “ Venien a classe molt motivats” ressalta l'educador d'educació especial. Es va trencar la monotonia dels horaris en un mes calurós. L'activitat es va desenvolupar des del 13 de maig fins al 16 de juny, omplint d'un contingut especial el tram final de l'any acadèmic.



Habilitats ocultes.



A part, s'ha percebut una evolució especialment positiva en alguns alumnes en fomentar el seu “prestigi” entre els companys.  Amb el seu paper en aquest joc de rol han aconseguit fer-se valer. Pelló diu que amb aquesta classe d'activitats el professorat aconsegueix treure a relluir moltes habilitats positives que d'alguna manera estan ocultes en l'estudiant. “És una forma de veure les capacitats que no s'avaluen sobre el pupitre” exemplifica. L' estrena es va dur a terme en el festival de final de curs en pantalla gran. Al centre cultural Enric Valor a Benifaió. Les llàgrimes d'emoció pel treball ben fet van caure de forma inevitable. “ La flauta màgica 2.0” és la tercera pel·lícula que roda el centre després de “L'extra-terrestre” i “La fatua humana”. Tota una cartellera d'èxit pedagògic mereixedora de l'aplaudiment de la crítica més mordaç.

diari Levante juny 2015

Comentaris

Entrades populars